Buckfast vs Carnica

Laatste reactie 12/05/2018 21:28 door Geert
· Markeren als ongelezen
christiaan van der Bas 5 maanden geleden geplaatst
Hoi Iedereen,
Ik heb een vraag m.b.t. de selectie van een bijenras.
Ik ben er ondertussen uit dat je het beste een zo'n zuiver mogelijke koningin/ volk moet hebben aangezien deze in de meeste gevallen geteelt zijn op de eigenschappen als zachtaardig, honingopbrengst, zwermtraagheid en resistentie tegen ziektes en varoa. Nu zijn de meest voorkomende rassen in Nederland de Buckfast, Carnica en zwarte bij. Welk ras is nu geschikt om te beginnen? Ik lees dat verweg de meeste imkers zich met buckfast bezig lijken te houden, maar ze referen wel dat Carnica en de zwarte bij ook de voorgenoemde prettige eigenschappen heeft. Hoe selecteer je een ras en waar kun je deze het beste aankopen i.v.m. betrouwbaarheid.
Hebben jullie ervaringen in bovengenoemde? Ik hoor het graag.
Dezelfde vraag heb ik m.b.t. het aankopen van imkergereedschap en bijenkasten. Welke winkels zijn prettig en welke niet. Zijn er winkels waar je fysiek kan rondsnuffelen? Of hebben jullie zelf geode adressen voor het laten maken van kasten?
Alvast bedankt
Christiaan
reactie op @christiaanvanderbas:
Jeroen Vorstman Hoi Christiaan,
Als je wil starten met bijen is het belangrijk dat je begint met een rustig en zachtaardig bijenvolkje. Carnica en Buckfast zijn erg zachtaardig en een goed begin. Buckfastvolken zijn zwermtrager dan Carnicavolken en Buckfast is ook in de F2 generatie zachtaardig.

Naast mijn Buckfastvolken heb ik ook huis-tuin-en-keuken-bijen ("zwarte bijen"). Deze zijn vaker ondeugend ?, maar wel super vitaal.

Op de praktijkdagen (kijk onder het kopje "Trainingen") die we dit jaar houden kan je kennismaken met de verschillende rassen.

Imkermaterialen kan je bestellen in onze webshop www.imkerwinkel.nl, maar als je langs wil komen is dat natuurlijk ook mogelijk als je het van tevoren even laat weten.
5 maanden geleden

Beantwoorden

Gerrit Neuteboom welk ras kies je...

Ik heb uiteindelijk de keus gemaakt voor Carnica. Omdat m.i. dat een meest zuivere ras is.

De BF wordt in vele gevallen samengesteld, je hoort vb imkers zeggen, die zijn zwermtraag, of hun haaldrift is hoger, uiteindelijk bepaald te locatie en soorten dracht of ze veel of weinig halen, net als een term als zwermtraag, je zal het volk altijd op tijd ruimte moeten om zwermen te voorkomen.

Dus: start met een F1 (ras maakt dan niet echt uit) met een F1 heb je de meest zuivere Q van elk ras. Zodra het een F2 krijgt ben je de helft van de eigenschappen al kwijt.

Waarom dan toch Carnica: nou ik kwam erachter dat wanneer de temperatuur (voorjaar/lente) goed is, de Carnica Q eerder aan de leg komt dan een BF. En als er geen of onvoldoende dracht binnenkomt de Carnica Q stopt met leggen, terwijl een BF Q onverdroten doorgaat. En dat laatste heeft gevolgen.. want als het voorjaar slecht is, zal je een BF moeten bij-voeren.
5 maanden geleden

Beantwoorden

Jeroen Vorstman Hoi Gerrit,
Dracht en weersomstandigheden zijn inderdaad alles bepalend, maar die hebben we niet in de hand ?. 

De keuze voor een bijenras is een persoonlijke keuze, maar als in je omgeving voornamelijk een bepaald ras gehouden wordt is het handig om daarbij aan te sluiten.

Beginnende imkers adviseer ik te starten met een rustig bijenras. Als je in je eerste jaar als imker te maken krijgt met steeklustige bijen en zwermduivels, dan zal dat het plezier in je hobby behoorlijk onder druk zetten.






5 maanden geleden

Beantwoorden


toon 2 overige reactie(s)
Johanna Gronloh 5 maanden geleden geplaatst
Hoi Christiaan,

Kijk eerst even rond bij de Imkerwinkel van Jeroen. En verder zijn er op Internet vele winkels te vinden. Mijn idee is,goed kijken en vergelijken. Ik ben ook een beginner. Kijk nog steeds rond. Ik krijg straks een volkje Carnica en wil uiteraard de goede keuze maken.
Succes.

Johanna
Johanna Gronloh 5 maanden geleden geplaatst
P.S.

Kijk even op Carnica hier. Ik heb een geweldige uitleg gekregen over het verschil tussen Buckfast en Carnica. Mij was dit ook niet duidelijk. Nu wel.

Groetjes?
reactie op @johannagronloh:
Geert Tullemans Johanna, ook ik ben nog beginnend en zoekende. Wat bedoel je met kijk even op Carnica hier. Welke uitleg? Bedoel je in dit forum?

Groet ?
1 maand geleden

Beantwoorden

Johanna Gronloh 1 maand geleden geplaatst
Hoi Geert,even op Groepen tikken en dan op Carnica. Daar staat een goede en begrijpelijke uitleg over de Carnica vs de Buckfastbij..
Succes
Geert Tullemans 1 maand geleden geplaatst
?dank
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 10 January 2018 om 14:44
Aantal lezers 17
Aantal reacties 9