diverse vragen

Laatste reactie 30/01/2019 09:42 door Jeroen
· Markeren als ongelezen
Hilde Hess 4 weken geleden geplaatst
Hallo Jeroen, 

Ik ben al een heel eind in de cursus en heb nog een aantal vragen. 
- Bij het sneuvelen (per ongelijk) van de laatste redcel, bouwen de bijen dan een nieuwe?
- Na het verwijderen van de  redcellen (en het achter laten van 1 redcel) bouwen de bijen dan toch nog nieuwe redcellen waar je alert op moet zijn?
- Wat is het verschil tussen een redcel en een zwermcel?
- Hoe vaak word jij nog gestoken door je bijen? 
- Ontzegelen van de raten doe je dit meteen aan beide zijde? 

Bedankt weer voor alle informatie!
fijne avond,
Hilde
Bijencoach Jeroen Vorstman 4 weken geleden geplaatst
Hoi Hilde,
Je bent voortvarend aan de slag gegaan 👍

- Als op het moment dat de laatste redcel sneuvelt nog jonge larfjes in het bijenvolk zijn, kunnen de bijen hierop redcellen bouwen. De naarmate de redcellen ouder worden wordt de kans hierop echter wel kleiner.
- Als je op een na alle redcellen verwijdert en er zijn nog jonge larfjes, dan zullen de bijen deze uitouwen tot redcellen. 
- Een redcel wordt in noodgevallen gebouwd, bijvoorbeeld als de konigin plotseling dood gaat. Daarvoor bouwen de bijen een gewone werkstercel met een jong larfje uit tot koninginnencel. Een redcel is kleiner dan een zwermcel omdat de basis een gewone werkstercel is. Redcel koninginnen zijn daarom kleiner dan koninginnen die in zwermcellen opgroeien.
Zwermcellen worden gebouwd als het bijenvolk wil voortplanten. Het bijenvolk is dan in topconditie. Een larfje die voorbestemd is koningin te worden ligt van begin af aan in een speciale koninginnencel (=zwermcel) en kan uitgroeien tot een volwaardige koningin.
- Ik imker met Buckfastbijen die erg zachtaardig zijn, het aantal keer dat ik in een jaar gestoken wordt kan ik op een hand tellen ✋😉
Als ik gestoken wordt is het meestal door een bij die perongeluk klem komt te zitten als ik in de bijen aan het werk ben.
- Een honingraat ontzegel je meteen aan beide kanten. Om te voorkomen dat je honing verpilt, hang je ze direct na het ontzegelen in de honingslinger.

Groetjes,

Jeroen
Hilde Hess 3 weken geleden geplaatst
Hoi Jeroen,

Dank je wel voor al je antwoorden!
Wederom heb ik bij het doorlopen van de laatst hoofdstukken wat vragen.

- je hebt het over "kalkbroed" kan je vertellen wat dit is?
- kan je een volk bij het inwinteren "overvoeden"?
- Wat doe je met de wasdeksels van de honingkamers? Hergebruik je deze? Geef je het terug aan de bijen? 
- heb je of bestaat er ook een kalender om het jaar met de bijen te doorlopen? 
- Wanneer is de beste tijd om een volk aan te schaffen? 
- Graag zou ik een geschikte kast vinden, kan je me adviseren waar ik deze het beste kan kopen? 
- Moet ik me zorgen maken om de kinderen ivm eventuele allergieën? Is het verstandig dit van te voren uit te zoeken bijvoorbeeld bij de huisarts? 

Bedankt weer voor je inspanning!
 
fijne avond!
Hilde Hess
Bijencoach Jeroen Vorstman 3 weken geleden geplaatst
Hoi Hilde,

- kalkbroed is een broedziekte waarbij de larven zijn aangetast door een schimmel. Meer over kalkbroed vind je hier: https://bijenclub.com/imker-kennisbank/begrippen/kalkbroed-ascosphaera-apis/
- Overvoeren in de zin van dat de bijen teveel zouden eten niet, maar als je zoveel voert dat er geen open cellen meer zijn is niet goed. Als alle cellen gevuld zijn met voer zijn er geen cellen vrij voor de koningin om eitjes te leggen. 
-  Na het ontzegelen van de honingraten zijn de celdekseltjes nat van de honing. Doe daarom de ontzegelwas in een voerbak en zet het op een bijenvolk. De bijen zullen de zegeltjes schoonlikken, maar de schone ontzegelwas niet hergebruiken. Je het zelf gebruiken om bijenwaskaarsen te maken of crémes. 
- Een samenvatting van het imkerjaar vind je hier: https://bijenclub.com/bijenhouden/het-imkerjaar/
- Als je begint start je het beste in het voorjaar met een zwermvolkje of een afleggertje. Een klein bijenvolkje is overzichtelijk, je kan de groei gedurende het seizoen rustig volgen en je hoeft je in het eerste imkerjaar niet druk te maken om zwermen. 
- De meest geschikte kast in de spaarkast, onder andere te koop bij www.imkerwinkel.nl
- In Nederland reageert tien tot twintig procent van de bevolking
gevoelig op een wespen- of bijensteek. De reactie is meestal met een matige tot forse zwelling op de plaats van de steek 
zonder verdere klachten. Deze
reactie kan erg vervelend zijn, maar is vrijwel nooit gevaarlijk. 
Bij ongeveer één op de honderd mensen kan een ernstige allergische reactie optreden. Pas als het vermoeden bestaat dat je allergisch bent voor bijengif wordt er onderzoek gedaan om dit vast te stellen.

Groetjes,

Jeroen
Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 21 January 2019 om 22:14
Aantal lezers 15
Aantal reacties 4