Voorbouw of kunstraat

Laatste reactie 16/01/2019 14:28 door Jeroen
· Markeren als ongelezen
Hilde Hess 1 maand geleden geplaatst
Bedankt voor je informatie, erg leuk om te zien en te leren allemaal. Wel heb ik meteen al wat vragen.  
- Je gebruikt kunstraat in het ene filmpje en in het andere filmpje spreek je over "voorbouw". Zou je uit kunnen leggen waarom en wat verstandig is om aan te houden?
- Hoe vaak per jaar kan je een zwerm verwachten?
- Stel ik schaf nu mijn eerste jonge bijenvolk aan. Waarom zou ik dit jaar dan niet meteen de speeldoppen verwijderen?

Alvast bedankt voor je informatie.
fijne avond
Hilde
Bijencoach Jeroen Vorstman 1 maand geleden geplaatst
Hoi Hilde,
Leuk dat je aan de slag bent gegaan met de Basiscursus Bijenhouden.
- Kunstraat of voorbouw is een keuze. Als je net begint en nog geen uitgebouwde raten hebt, raad ik aan kunstraat te gebruiken. Zodra dat is uigebouwd kan je overstappen op voorbouw. Je hangt een raam met voorbouw dan telkens tussen twee uitgebouwde raten Als je direct met voorbouw begint loop je het risico dat de raten niet mooi recht worden uitgebouwd. Het is dan erg moeilijk om de ramen er nog uit te krijgen zonder schade aan te richten. 
- Of een bijenvolk zal zwermen hangt o.a. af van het bijenras, leeftijd van de koningin, ruimte in de bijenwoning, weersomstandigheden en voedselaanbod. 
Zwermtrage volken (bijvoorbeeld Buckfast) zwermen soms helemaal niet, terwijl zwermgrage volken zich in dat zelfde jaar helemaal kaal zwermen. Als een bijenvolk zwermt komt er eerste een voorzwerm af met de oude koningin. Als een paar dagen later de eerst zwermcellen uitlopen volgen een of meerdere nazwermen. Elke nazwerm verlaat het volk met een jonge (onbevruchte) koningin. Soms komen er zoveel nazwermen af dat er van het hoofdvolk niets anders overblijft dan en handje vol bijen. 
- Alleen goed ontwikkelde bijenvolken zullen zwermen. Een bijenvolk met een jonge koningin zal haar energie eerst richten op groei en pas als ze volgroeit is op voorplanting (=zwermen). Het komt niet vaak voor dat een koningin in haar eerste levensjaar zwermt. Ondanks dat zullen er altijd wel speeldopjes gebouwd worden. Pas als een speeldopje belegd is met een eitje wordt het dopje uitgebouwd tot een zwermcel. Speeldopjes verwijderen heeft geen zin, ze worden toch weer gebouwd. Laat ze liever zitten en kijk bij volsinspectie in het voorjaar en zomer of er een eitje in zit. Belegde speeldopjes zijn een goede graadmeter dat een bijenvolk in zwermstemming is.

Succes! 


Neem deel aan dit gesprek:
Je moet ingelogd zijn om mee te kunnen praten.
Topic gestart 16 January 2019 om 13:53
Aantal lezers 11
Aantal reacties 2